Omega-3 – Fleromättade fettsyror som är bra för din kropp.

Omega-3 är en grupp av fleromättade fettsyror som återfinns i fet fisk och i vissa vegetabiliska oljor, t ex linfrö- och rapsolja. Det finns många olika fettsyror som klassas som Omega-3. Alfa-linolensyra kallas den som anses vara ”huvudfettsyran”.
Ur alfa-linolensyran kan din kropp bilda två andra fettsyror, DHA och EPA. Dessa fettsyror förekommer även i feta fiskar samt skaldjur och flertalet studier har pekat på att de ger ett skydd mot hjärt- och kärlsjukdomar.

Förut brydde man sig mest om det totala fettintaget, men när en grupp forskare uppmärksammade att eskimåer dog av hjärt- och kärlsjukdomar i en betydligt lägre utsträckning än västerlänningar, började man istället titta på de olika sorterna av fett.

De jämförde eskimåernas kosthållning med danskarnas. Trots att de båda befolkningarnas koster innehöll ungefär lika mycket fett (ca 40 procent), fanns det skillnader i vilken sorts fett de åt. Det fett som återfanns i eskimåernas kost kom oftast från fisk samt fiskätande skaldjur.

Danskarnas intag av mättat fett var dubbelt så högt som eskimåernas samtidigt som deras intag av Omega-3 var betydligt lägre.
Fet fisk innehåller, som tidigare nämnts, rikliga mängder av de två skyddande fettsyrorna DHA och EPA.

Personer som lider av för höga triglyceridnivåer i blodet kan bli hjälpta av ett dagligt intag av 3-5 gram Omega-3 (DHA/EPA) och därigenom få en triglyceridsänkande effekt. Liknande doser anses även kunna hjälpa personer med högt blodtryck att sänka detta något.

Svenska Livsmedelsverket rekommenderar att du får dig mellan 2-3 gram omega-3 per dag.

Omega-3 är alltså ett nödvändigt tillskott i kosten som både kan ha en gynnsam verkan på blodomlopp, hjärta, leder, hud och hjärnan samt har förebyggande effekter på dessa.

Viktokning