Kreatin – Hjälper dig att gå upp i vikt och få mer muskelmassa.

Kreatin är ett ämne som återfinns naturligt i kroppen samt i maten du äter och då huvudsakligen från kött- och fiskprodukter, men mindre mängder kan förekomma även i mejeriprodukter.
Njurarna, bukspottskörteln och levern kan även de bilda kreatin. Kretainet från kosten omvandlas till kreatinfosfat i musklerna.
ATP är den molekyl som alla levande celler får sin energi ifrån. När kroppens celler förbrukar ATP bildas ADP (adenosindifosfat).
Vid t ex stryrketräning, sprintträningen eller annat högintensivt arbete är behovet av ATP väldigt stort, de befintliga förråden räcker då bara i några sekunder.
Det är då det är viktigt att ha fått i sig tillräckligt med kreatin eftersom kreatinfosfatet gör så att en ny ATP-molekyl kan bildas från restprodukten ADP.
Kreatin fungerar alltså som en energibuffert i kroppen, ju mer kreatinfosfat som finns lagrat i musklerna, desto mer ATP kommer att kunna återskapas snabbt.
Kreatin finns som kosttillskott i många olika hälso- och viktökningspreparat men vanligvis säljs det i ren form som ett vitt och smaklöst pulver.
Normalt går man upp ett par kilo i vikt när man börjar använda ett kreatintillskott eftersom kreatin binder vatten i kroppen. Kreatintillskott kan även ge lättare magbesvär, men kan oftast avhjälpas genom att dela upp dagsdosen i flera mindre portioner som man intar med några timmars mellanrum under dagen.

Då det finns över 300 studier publicerade om kreatin anses det vara ett mycket väl dokumenterat tillskott och det tycks inte finnas några risker med att använda kreatin. Därför räknas kreatin som ett säkert kosttillskott.

Viktokning