Glutamin – Hjälper till med ökad muskelmassa.

Glutamin, som egentligen heter L-glutamin, är en aminosyra som produceras av kroppen själv och som förekommer i din kropp i stora mängder, så i normala fall behöver du inte tillföra denna aminosyra genom din kost.
Om du däremot utsätts för hög stress, t ex inför en operation eller liknande, kan kroppens egenproduktion släpa efter eftersom du då förbrukar glutamin i stora mängder. Det kan då vara fördelaktigt att tillföra kroppen extra glutamin när du utsätts för sådana påfrestaningar.
Glutamin används som bränsle i mag- och tarmsystemet och dessutom av många celler i immunförsvaret som huvudsakligt bränsle.
Om du blir sjuk, brännskadas eller svälter ökar därför behovet av glutamin.
Det råder delade meningar om i fall glutamin som intas oral har nån effekt för personer som tränar, då glutamin vid oralt intag till stor del förbränns och försvinner redan i magen, dock hamnar till slut en del av aminosyran i blodet.
I en studie där löpare efter ett marathon-lopp fick äta antingen glutamin eller placebo drabbades färre av infektioner hos de som ätit glutamin jämfört med de som fått placebo.
1/3 vår fria aminosyrepol utgörs av L-glutamin och är den aminosyra som förekommer i rikligast mängd i kroppen och därför också omsätts i högst grad.
Om du har brist på glutamin, t ex vid sjukdom, näringsbrist (diet) eller hård träning, hamnar kroppen i ett muskelnedbrytande stadium vilket medför att kroppen lättare drabbas av infektioner och inte kan tillgodogöra sig exempelvis träning.
Glutamin finns att köpa som träningstillskott i pulverform.
Vid hård och frekvent träning är rekommenderad daglig dos 10-20 gram glutamin/dag.

Viktokning