Aminosyror hjälper din kropp öka muskelmassan

Aminosyror är den grundläggande byggstenen i proteiner. Av proteiner bildar kroppen muskler, enzymer och andra viktiga strukturer. Då 75{4e2a99bf79ed2ef869b3a9c4879ef5af04a1fcb7b569a55d561c63936c6d08d8} av kroppens fasta vävnader består av proteiner och kroppen inte kan lagra aminosyror är det viktigt att vi får i oss dessa dagligen.
Kroppen producerar 12 av de 20 olika animosyrorna som vi behöver, de övriga 8 kan kroppen inte själv producera utan måste tillföras genom vår kost, dessa kallas för de essentiella aminosyrorna.
Dagligen förbrukar en normal person mellan 20-30 gram protein, personer som tränar mycket eller växer förbrukar mer.

Eftersom kroppen inte kan lagra aminosyror måste vi hela tiden tillföra lika mycket protein som vi förbrukar, och rekommenderat dagligt intag är ca 55 gram protein/dag eller 10-15{4e2a99bf79ed2ef869b3a9c4879ef5af04a1fcb7b569a55d561c63936c6d08d8} av energiintaget.
Lättaste sättet att få i sig alla de essentiella aminosyrorna är genom animaliska produkter (kött, fisk, mjölk, ägg) som innehåller alla de 8 aminosyrorna, men man kan även tillgodse sig dagsbehovet genom en vegetarisk kost, detta kräver däremot mycket kunskap samt tid och de vegetabiliska proteinerna är oftast väldigt svårsmälta för kroppen.
Ett annat sätt att tillföra kroppen dessa livsnödvändiga proteiner är genom kost- samt träningstillskott i form av pulver eller tabletter och är ibland även kombinerat med t ex kreatin för snabbare muskeluppbyggnad.
Det som är viktigt att veta är att kroppens celler behöver SAMTLIGA 20 aminosyror för att kunna bygga de olika proteinerna, vilket betyder att om det saknas en enda animosyra kan alltså inte cellerna framställa proteinet.
Det är därför viktigt att förse kroppen med rätt mängd av samtliga aminosyror dagligen.

Viktokning