Multivitaminer – A B C D E K vitaminer.

Det finns 13 essentiella (livsnödvändiga) vitaminer som vi i nuläget känner till.
De flesta av dessa är vattenlösliga, men vitamin A (retinol), D (kolekalciferol), E (tokoferol) samt K (menakinon m.fl.) är fettlösliga.
Alla dessa vitaminer finner vi i olika s k ”multivitamintabletterna” men finns också i flytande form för snabbare upptag i kroppen.
Multivitaminer finns även i kombination med t ex mineraler, ginseng, vattenlöslig Q10, aminosyror (t ex L-carnitin) och ibland även olika örter. Normalt intas dessa tillskott i samband med måltid för bästa möjliga upptag.
Vi behöver alltså alla dessa 13 vitaminer och de har alla olika uppgifter.

Retinol (vitamin A) ger oss bättre nattseende och hjälper oss att bibehålla en bra syn överlag. Dessutom är retinol viktigt för att reproduktion samt tillväxt skall få en normal funktion och hjälper också till att hålla hud och slemhinnor friska.

Kolekalciferol (vitamin D) bildas när vi utsätter vår hud för solens strålar och är nödvändig för att vi ska kunna lagra fosfor och kalcium i tänderna och skelettet.
Dessutom hjälper vitamin D till att bibehålla normal hjärtfrekvens samt ett stabilt nervsystem. Denna vitamin är speciellt viktig för oss som bor i norden under de mörka vintermånaderna.

Tokoferol (vitamin E) är en antioxidant som skyddar cellerna från att skadas av biokemiska reaktion som förekommer naturligt. Dessutom skyddas de fleromättade syrorna från nedbrytning i vävnaderna.

Menakinon m.fl. (vitamin K) är nödvändig för att blodets levring (koagulering) ska fungera korrekt.

Askorbinsyra (vitamin C) är också den en antioxidant och skyddar därför kroppens celler samt hjälper dessutom till med kroppens tillväxt av bindväv.
Om du får i dig för lite C-vitamin kan detta leda till sår läker sämre samt blödande tandkött. Vid allvarlig brist kan du drabbas av skörbjugg.

Tiamin (vitamin B1) är kroppens hjälpande hand när det gäller att utvinna energi ur kolhydrater. Brist på tiamin kan leda till att man får Beriberi, som är en sjukdom som kan vara dödlig pga hjärtfel och uppstår vid allvarlig brist på tiamin.

Riboflavin (vitamin B2) behöver kroppen för att kunna bryta ner proteiner, fetter och kolhydrater. Om du får brist på riboflavin kan detta leda till hud- och slemhinneförändringar.

Pyridoxin (vitamin B6) viktig för att proteinsyntesen ska kunna fungera samt vid produktion av energi från proteiner. Brist på pyridoxin kan ge blodbrist (anemi) men neurologiska symtom och hudförändrigar.

Cyanokobalamin (vitamin B12) hjälper till med bl a produktion av aminosyror, men är också en stor hjälp i DNAsyntesen samt när kroppen omvandlar kolhydrater och fettsyror till energi.

Biotin är nödvändigt för att cellernas ämnesomsättning ska fungera.

Folacin är viktig för kroppen vid bildning av röda blodkroppar samt genetiskt material i cellerna. Brist på folacin ger därför anemi (blodbrist).

Niacin är viktigt för att cellernas ämnesomsättning av kolhydrater och fett ska fungera korrekt. Dessutom medverkar det även vid tillverkning av viktiga fettsyror. Vid allvarlig brist på niacin kan man få sjukdomen Pellagra som bl a kan yttra sig schitzofrenliknande mentala förändringar, sår på huden, diarré samt slemhinneförändringar.

Pantotensyra är även den av vikt när det kommer till cellernas ämnesomsättning av kolhyrdater och fett men deltar även i en mängd andra kemiska processer av biokemisk natur.

Det finns ingen garanti för att alla multivitaminpreparat innehåller samtliga av dessa essentiella vitaminer, men de brukar i alla fall innehålla alla de fettlösliga vitaminerna (A, D, E och K) samt folacin och en eller flera sorters B-vitaminer.

Viktokning