Gi-metoden – Glykemiskt index

GI-metoden går ut på att gå ner i vikt utan att behöva banta genom att äta en kost med livsmedel som innehåller ett lågt glykemiskt index (GI).
Livsmedel med lågt glykemiskt index gör att din blodsockernivå håller sig jämnare än produkter med ett högt GI.
Metoden bygger på vetenskapliga rön, och studier som gjorts visar på att personer som lider av stor övervikt eller fetma har onormalt stor utsöndring av hormonet insulin. En ständig upp- och nedgång av blodsockret stimulerar bukspottskörtelns produktion av insulin. Det är just denna förhöjning av insulinet som ökar riskerna för att drabbas av förhöjt kolesterol , diabetes typ 2, vissa cancerformer samt hjärt- och kärlsjukdomar och orsakar fetma.
GI-metoden är ingen traditionell viktminskningsmetod utan handlar om ett hälsosamt sätt att äta genom att byta ut livsmedel (inte plocka bort) istället för att t ex räkna poäng, jaga fettprocent eller räkna kalorier. Vilket betyder att du kan äta god och näringsriktigt mat utan att ”svälta” dig själv, du håller dig också mätt längre på en kost med lågt GI. Dessutom ökar din prestationsförmåga när blodsockret inte ”åker berg- och dalbana”.
Genom att hålla sitt blodsocker på en jämn nivå så minskar du alltså riskerna för åldersdiabetes, förhöjt kolesterol, hjärt- och kärlsjukdomar, fetma samt vissa cancerformer.
Livsmedel med ett lågt GI gör också att fettförbränningen ökar. Maten bryts ner i magsäcken med hjälp av enzymer och saltsyra, hur lång tid det tar beror på om det som du ätit har ätit har ett högt eller lågt GI. Dvs, ju högre GI, desto snabbare går nedbrytningen.

Viktokning